O transferu IT do cloudu přemýšlí kdekdo. Máte ale plán?

Sean Foley má 25 let zkušeností s technologickými transformacemi podniků. Nastavit optimální IT prostředí pro fungování a růst byznysu pomáhá hlavně firmám ze slavného žebříčku Fortune 100. Vedoucí technologie a strategie globální společnosti Hewlett Packard Enterprise se teď zaměřuje hlavně na konzultace v oblasti edge-to-cloud transformace a přitom vidí opakující se chyby, které firmy dělají. Nehrozí některá z nich i vaší firmě? Právě to si můžete zkontrolovat díky Foleyho textu.

Cloud je sexy. Někdy to vypadá, že už jen převzetí cloudového modelu a využívání takového nástroje firmě zajistí o trochu lepší výsledky. Ne tak úplně. To hlavní v projektech inteligentní transformace se totiž točí kolem chytré strategie. Než začnete, zjistěte, co musíte vyřešit – může to vypadat naprosto jasně, ale ukazuje se, že je to právě naopak: Firmy a instituce, které nemají dobře definované, co vlastně chtějí transformovat, jak a proč, pak s realizací zbytečně bojují a plýtvají časem i zdroji. Naopak organizace, které přesně vědí, co a proč se chystají dělat, pak zvládají i menší detaily.

Za léta podpory a sbírání zkušeností u menších i větších zákazníků v různých odvětvích a geografických oblastech jsme zjistili, že strategie představuje pro konečný výsledek to nejzákladnější. Udělejte ji správně a progres se dostaví. Pokud na strategii rezignujete, dopředu se připravíte o benefity, které byste mohli vytvořit. Nebo ještě hůř, progres se úplně zastaví. Ti, kdo nad tím přemýšlí, ji chystají s ohledem na návratnost investic a celkové fungování firmy. Často to znamená, že dělají dobře i jiné věci – začínají komunikací, sází na pečlivý dohled a uvědomují si potřebu proces změny vést a řídit.

 

„Protože to udělala konkurence“ není dobrý důvod

 

Společným tématem organizací, kterým to se strategií naopak nejde, je fakt, že jim pro přijetí cloudu chybí jasný účel. Možná o to usilují proto, že se generální ředitel inspiroval článkem v časopisu. Nebo proto, že věří, že adopce cloudu je byznysově vystřelí vzhůru sama o sobě, aniž by přesně chápali, co to znamená pro obchodní cíle.

Takové firmy a instituce často obecně vykazují špatné známky – bojují s financováním, ignorují ekonomickou realitu a selhávají v porozumění cloudovému modelu. Přechod na řízení variabilních nákladů vyžaduje nutnost znovu projet vlastní nákladovou strukturu a podívat se na to, jak to všechno efektivně řídit. Všechno se totiž často dál komplikuje plány na přesun pracovních zátěží, které pro provoz v nativním cloudovém modelu nejsou vhodné.

🔗 Chystáte se na strategii? Přečtěte si, proč se do ní pustit s ještě větší chutí:

Naopak společnosti, které z adaptace cloudu těží, si uvědomují, že všechny tyhle změny chtějí čas. Farmaceutická firma, se kterou jsme nedávno spolupracovali, pochopila, že potřebuje nejen tuhle změnu, ale zároveň potřebuje dlouhodobý dopad přechodu na cloud efektivně komunikovat. Investovala proto do vývoje komunikačních materiálů, které zajistily, že lidé se o změnu nejen zajímali, ale také se na ní aktivně podíleli. Zahrnovalo to tvorbu videí a dalšího obsahu včetně personalizovaných zpráv s cílem umožnit každému od IT ředitele až po operátory datových center mluvit o sladění projektu s podnikovou strategií. Tak, aby to bylo ku prospěchu celého byznysu.

Právě tato společnost může sloužit jako příklad hned ve třech ohledech: obchodně si dokázala zdůvodnit, proč je pro ni přechod do cloudu důležitý, vyvinula komunikační strategii, aby to dala vědět všem uvnitř firmy, a celou transformaci pečlivě monitorovala.

 

Implementovat a pak sledovat

 

Ano, rozpočet je klíčovou součástí strategie cloudové transformace, nikdy to nemůže být jen snaha jít s dobou nebo zkrátka držet se toho, co je trendy. Organizace, které přejímají nativní cloudové modely někdy reagují na aktuální zátěž, jenže pak už správu a optimalizaci zanedbávají. Tak se nedávno jednomu lídrovi v poskytování zdravotní péče stalo, že se jejich výdaje zvedly trojnásobně oproti tomu, jaký byl rozpočet. Jak se totiž ukázalo, nikdo nevypínal nečinné pracovní kapacity a drahé databázové platformy tak pořád běžely, i když pro ně zrovna nebylo využití. Ve chvíli, kdy se ale začalo uplatňovat řízení nákladů a systém vzdělávání zaměstnanců, podařilo se zpět do organizace vrátit deset milionů dolarů.

🔗 Napadají vás další otázky? Tady jsou odpovědi na ty týkající se ukládání kriticky důležitých dat do cloudu:

Bohužel, selhávání ve strategii a správě se projevují tím nejbolestivějším možným způsobem a obvykle znamenají značné překročení nákladů. Nejednou si nás na pomoc povolaly organizace, které rychle přestřelily rozpočty a procházely pocitem hluboké frustrace, když se projekty musely zastavit, aby se stanovilo, jak pokračovat dál.

A pak je tady další případ, kdy se to celé může pokazit – a to když se fungování firmy neshoduje s vizí hybridní transformace: IT ředitel spouští plán hybridního provozního modelu a předpokládá, že všichni jsou s ním na jedné lodi. Jenže různí vedoucí skupin prosazují různé cloudové platformy, lpí na modelu čistě datového centra či na různém přístupu k pracovní zátěži a doteď soudržný tým se drolí. Takže zpět na začátek. Než se začne cokoliv realizovat, je třeba si právě tohle vyříkat. Vizi budoucnosti musí porozumět opravdu všichni.

Efektivní hybridní transformace vyžaduje opravdu dobře definovanou strategii, ale pro její úspěch je stejně důležité i její efektivní vedení a zapojení všech, kterých se změny dotknou. K adaptaci urychlení dojde jen tehdy, pokud jdou všichni stejným směrem.