David Křivanec z HPE vysvětluje, jak může AI pomoci i malým a středním podnikům, a proč pro ně může být implementace této technologie snadnější než pro velké korporace
David Křivanec: I malé a střední firmy mohou využít AI k růstu a inovacím
Využití umělé inteligence už není pouze výsadou technologických gigantů. David Křivanec z HPE vysvětluje, jak může AI pomoci i malým a středním podnikům, a proč pro ně může být implementace této technologie snadnější než pro velké korporace. V tomto dílu rozhovoru se zaměřuje na specifika využití AI v menších firmách, důležitost strategie při jejím zavádění a také na bezpečnostní rizika.
Je rozdíl v implementaci AI v malých a středních podnicích oproti velkým korporacím?
Malé a střední podniky mají v oblasti AI určitou výhodu, protože nebývají svázány tak přísnými vnitřními pravidly jako velké korporace, které mají často velice rigidní postupy v implementaci nových technologií jako AI, kdy největším rizikem je citlivost a únik interních dat. Naopak malé firmy mohou být mnohem flexibilnější a rychleji zavádět AI do svých procesů, což jim umožňuje využít potenciál této technologie naplno. V menších firmách často chybí lidské zdroje pro určité aktivity, jako je marketing nebo analýza dat, a právě zde může AI hrát klíčovou roli.
Jaká jsou největší rizika spojená s využíváním AI v podnikání?
Asi to hlavní riziko je právě ochrana dat. Když zaměstnanci zadávají informace do AI modelů, data opouštějí firmu a dostávají se do systému těchto modelů. I když šance, že se k těmto informacím někdo dostane, je malá, je důležité si uvědomit, že tato data jsou opravdu mimo kontrolu firmy. Proto je nezbytné, aby společnosti měly jasně definovanou strategii, jak k AI přistupovat, a aby zaměstnanci rozuměli tomu, jak AI funguje a jaká data mohou bezpečně zadávat.
Hraje AI strategie při jejím zavádění do firem velkou roli?
AI strategie je klíčová. Není nutné vytvářet složitý a rozsáhlý dokument, ale firma by měla mít jasnou představu o tom, jak a kde AI využije a mít nastavená základní pravidla pro její využívání. Důležité je o AI mluvit otevřeně a nezavírat před ní oči. Čím dál častěji se setkáváme s tím, že firma AI prostě zakáže, ale zaměstnanci ji dále využívají „na tajňáka“. Právě při tomto neřízeném používání AI vzniká největší riziko, že se bude používat nesprávně. Proto je potřeba se zaměstnanci mluvit a vysvětlit jim, jak tato technologie funguje, aby věděli, jak s ní pracovat a jaká rizika s sebou přináší. Strategie by měla zahrnovat i to, které procesy a oddělení budou AI využívat, a jak se tato technologie postupně zavede do celé firmy.
Jak tedy co nejlépe implementovat AI do firemních procesů?
Doporučuji postupný přístup. Je efektivnější začít s jedním oddělením nebo procesem, kde AI nemusí přinést nutně největší hodnotu, ale ukáže, jaké výhody přináší a jak dokáže usnadnit práci a pak postupně rozšiřovat její využití. Velkou pomocí je, pokud máte týmu AI nadšence, jakéhosi ambasadora AI, který bude AI dělat osvětu a pomáhat ostatním s ní pracovat. Tento postupný přístup umožňuje firmě lépe se adaptovat na nové technologie a minimalizovat potenciální rizika.
Mají zaměstnanci firem z využívání AI obavy?
Jednou z nejčastějších obav je strach, že je AI nahradí. Nicméně je důležité, aby zaměstnanci pochopili, že AI je nástroj, který má jejich práci především usnadnit a zvýšit jejich produktivitu, ne je nahradit. V budoucnu bude znalost práce s AI úplným základem u mnoha zaměstnání, podobně jako schopnost pracovat s Office nástroji, a kdo tuto technologii nebude ovládat, bude mít výrazně složitější pozici na pracovním trhu. Proto je klíčové, aby zaměstnanci vnímali AI jako pomocníka, který jim umožní lépe se soustředit na kreativní a strategické úkoly.
Jaké konkrétní AI nástroje doporučujete firmám nejčastěji?
Záleží na typu firmy – pro podnikatele a malé firmy doporučuji začít s jedním z velkých foudnation modelů, protože vám umožní pokrýt široké spektrum aktivit. Ten můžete doplnit o úzce zaměřený AI nástroj, například Otter AI pro záznamy a překlady, nebo Gamma AI a Beautiful AI pro tvorbu prezentací a marketingových materiálů.
Pro větší firmy se pak otevírají další možnosti. Pokud společnost využívá Office365 nebo Suite od Google, dává smysl využít právě jejich modely, které jsou stále více a více integrované do jednotlivých aplikací a zvýšit tak produktivitu napříč celou organizací. Kdyby pak společnosti chtěly posunout využití AI ještě o krok dál a dostat AI modely pod kontrolu, včetně dat, které do nich posílají, mohou se vydat cestou vytvoření svého vlastního AI řešení na míru, o kterých jsme již psali v článku AI řešení si otevírají cestu k reálnému byznysovému využití.
Co byste poradil firmám, které chtějí začít s využíváním AI?
To stejné, co radím jednotlivcům – nejdůležitější je začít a nebát se. Firmy by měly zmapovat své procesy a identifikovat oblasti, ve kterých bude mít AI přínos. Doporučuji pak najít nějaké „quick-wins“, tedy procesy, kde můžeme AI rychle implementovat a ukázat, jak dokáže zaměstnancům pomoct a postupně přecházet ke komplexnějším změnám. Klíčové je vytvořit již zmíněnou strategii, jak AI implementovat, a postupně ji zavádět do různých částí firmy. Nutností je také vzdělávání zaměstnanců a komunikace s nimi o výhodách i rizicích spojených s touto technologií.