Jan Kameníček: Úspěch nevychází z touhy po kariéře, ale z práce, která dává smysl.

Jan Kameníček, dlouholetý generální ředitel HPE, se ohlíží za svou kariérou, během níž stál u zrodu řady klíčových IT projektů.

Jan Kameníček, dlouholetý generální ředitel HPE, se ohlíží za svou kariérou, během níž stál u zrodu řady klíčových IT projektů. V otevřeném rozhovoru sdílí své zkušenosti s budováním týmů, filozofií vedení i důležitostí kultivace firemní kultury. Přestože se po letech v oboru rozhodl odejít z aktivní pracovní role, neztrácí chuť objevovat nové projekty. Jak sám říká, úspěch nevychází z touhy po kariéře, ale z práce, která dává smysl.

Jenom na úvod, abychom si ujasnili některá fakta. Vy jste v roce 1983 dokončil studium na ČVUT, je to tak?

Ano, přesně tak. Mám to uvedené i na LinkedInu, tak doufám, že jsem to tam uvedl správně.

Jak vypadala vaše kariéra po studiu?

Začínal jsem ve Výzkumném ústavu železničním, kde jsem působil na technických pozicích. Poté jsem se přesunul do společnosti Kancelářské stroje, což byl vlastně začátek mé kariéry v oblasti IT a služeb. Pamatuji si, že tehdy šlo o dobu plnou změn, kdy technologie rychle postupovaly dopředu. V devadesátých letech jsem už pracoval ve společnosti Digital, kde jsem začínal jako servisní technik, což mi dalo dobrý základ, což mi dalo dobrý základ, a postupně jsem se vypracoval na vedoucího divize zákaznické podpory. To období mi pomohlo pochopit, jak důležité jsou nejen technické znalosti, ale také schopnost řídit lidi.

Dále jste pokračoval ve společnosti Compaq a následně v Hewlett-Packard?

Po akvizici Digitalu společností Compaq jsem se stal vedoucím divize služeb. V této roli jsem měl na starosti nejen zákaznickou podporu, ale také konzultační oddělení. Během spojování obou firem byla skvělá zkušenost zažít, jak se obě společnosti snažily propojit své kultury a procesy. Po dalším převzetí Compaqu, tentokrát firmou HP, jsem pokračoval budováním divize outsourcingu. V novém HP tehdy existovaly pouze konzultační divize a divize podpůrných služeb, takže outsourcing bylo potřeba vytvořit od nuly. Bylo to moje nejtěžší a zároveň nejzábavnější období celé kariéry. Začali jsme s malým týmem a dvěma projekty, které byly ještě uzavřeny konzultačním týmem původního HP. Ale nastavený obchodní model neměl naději na dlouhodobé fungování, a tak nás čekala zásadní transformace v podmínkách poměrně rigidní korporace.

Outsourcingové projekty asi nepatří k těm nejjednodušším. Jak se vám podařilo uspět v tomto odvětví?

Klíčem bylo získání velkého projektu, který by nám umožnil rozšířit tým a stabilizovat naši pozici na trhu. To se podařilo díky vítězství v soutěži na outsourcing IT služeb pro Komerční banku. Tento úspěch nám umožnil získat potřebnou podporu v korporaci a mimo jiné rozšířit tým na zhruba 80 lidí. Díky tomu jsme pak mohli vyhrát další projekty, například outsourcing služeb pro ČSOB nebo outsourcing provozu IT v projektu elektronické mýtné pro společnost Kapsch. V tomto období jsme neustále hledali nové automatizované modely dodávek služeb, což nám umožnilo růst a přizpůsobovat se měnícím se požadavkům trhu.

V HP jste působil mnoho let, což není zcela obvyklé. Co vás motivovalo zůstat tak dlouho pod jednou značkou, byť se postupně měnila?

Myslím, že klíčové bylo, že jsem měl možnost pracovat se skvělými lidmi a učit se nové věci. Nikdy jsem neměl ambice honit se za kariérními tituly nebo finančními benefity. Pro mě bylo důležité dělat svou práci dobře a vést svůj tým k úspěchu. Udržení zaměstnanosti a rozvoj týmu byly pro mě vždy jasnou prioritou. Byl jsem také hrdý na to, že jsem mohl být součástí společnosti, která měla jasnou vizi a pevné morální hodnoty vycházející z pravidel HP Way původních zakladatelů.

Johannes Koch, ředitel společnosti HPE pro střední Evropu, vás nedávno označil za výjimečného lídra, který dokázal vyvážit lidský přístup s odpovědností. Co byste k tomu řekl?

Toho si velmi vážím. Myslím, že moje vedení bylo vždy založeno na týmové spolupráci a otevřené komunikaci. Snažil jsem se vytvářet prostředí, kde se lidé cítí respektováni a motivováni. Nemám rád kulturu ostrých loktů, kde každý bojuje s každým. Věřím, že dlouhodobý úspěch je možný jen díky dobře fungujícímu a spolupracujícímu týmu. Také jsem se vždy snažil být přístupný a naslouchat svým kolegům, protože věřím, že nejlepší nápady přicházejí od lidí, kteří jsou v každodenním kontaktu se zákazníkem.

Během své kariéry jste musel potkat spoustu zajímavých lidí. Dokázal byste jmenovat některé osobnosti, které vás něčím inspirovaly – ať už po byznysové stránce, nebo třeba svými osobnostními rysy?

Během své kariéry jsem potkal mnoho inspirativních lidí, ale nejvíce jsem se paradoxně naučil od těch, kteří mi ukázali, jak řízení lidí rozhodně nedělat. Mezi pozitivními vzory však jednoznačně vyniká Jan Zadák – manažer s výjimečnou kombinací emoční inteligence, analytického myšlení a schopnosti pracovat s lidmi na všech úrovních. Jeho neuvěřitelná paměť a cit pro detail ho dovedly až na pozici globálního obchodního ředitele HP, kde přímo reportoval Marku Hurdovi. Uspět v tak vysoce politizovaném prostředí velké americké korporace je výjimečný výkon, zvlášť pro člověka z České republiky a tedy z tzv. východního bloku. S Honzou Zadákem jsem v kontaktu dodnes, nejen pracovně, ale i v rámci rodinných setkání, a každé naše setkání je pro mě vždy velkou inspirací.

Během své kariéry jsem potkal mnoho inspirativních lidí, ale nejvíce jsem se paradoxně naučil od těch, kteří mi ukázali, jak řízení lidí rozhodně nedělat.

Jak se vám daří udržet balanc mezi prací a osobním životem?

Sport, tedy primárně golf a jóga byly pro mě vždy důležité. Pomáhaly mi udržet si fyzickou i psychickou kondici. Pravidelný pohyb je zásadní nejen pro zdraví, ale i pro celkovou duševní pohodu. Teď, když přecházím (doufejme) do méně exponovaných rolí, plánuji věnovat těmto aktivitám více času. Jóga i golf mi pomáhají udržet vnitřní klid a rovnováhu, což je v dnešním hektickém prostředí docela důležité. A v neposlední řadě je to filozofický směr, který Vám přesně definuje, jaké chování je správné a jaké ne. A správná rozhodnutí se od řídících pracovníků přece očekávají, protože mají dopady na celý ekosystém zaměstnanců, obchodních partnerů a zákazníků.

Máte nějaké poselství pro své kolegy a přátele z IT oboru?

Chtěl bych poděkovat všem, se kterými jsem měl možnost spolupracovat. Naše odvětví je unikátní svou dynamikou a dopadem na celý svět, protože téměř každá firma je dnes zcela závislá na informačních technologiích. Klíčem k úspěchu v IT je neustálé učení, inovace a trpělivé naslouchání zákazníkům a obchodním partnerům. A v neposlední řadě bych rád poděkoval i konkurenčním firmám, které nás nikdy nenechaly usnout na vavřínech a tím nás posouvaly pořád dopředu v úrovni dodávaných služeb a péči o zákazníka.

Jaké jsou vaše plány do budoucna?

Teď si chci vzít pár měsíců volna, abych si ujasnil, co dál. Rád bych ještě zkusil něco úplně jiného než IT, něco, co mi přinese nové projekty a tím i nové znalosti. Myslím, že je dobré se jednou za čas úplně odříznout od toho, co člověk dělal doposud, a objevit nové možnosti. Uvidíme, kam mě to zavede. Už teď mám několik nápadů, ale potřebuji si vše pořádně promyslet.

Bude možné vás ještě vidět ve firmě mezi vašimi kolegy?

Tak určitě bude. Už jen proto, že mě při rozloučení mí kolegové překvapili tím, že si nechali vyrobit mou maketu v životní velikosti, která teď bude stát v kanceláři. Prý aby se jim nestýskalo.
Ale vážně, určitě se čas od času zastavím. Pokud strávíte v jedné firmě více než 30 let, tak je to pro Vás druhá rodina a záleží Vám na ní a na její budoucnosti. Každopádně přeji HPE i svým kolegům jen to nejlepší a nepochybuji, že budou dál úspěšní. Firmu budu sledovat a těšit se na její další úspěchy.


Sledujte nás

Stojí za přečtení

banner